Nejlepší reklama pro váš web je doporučení.

23. srpna v 20:58

Myslí si to Facebook, Twitter i Google. Skoro každý, kdo alespoň z dálky slyšel o marketingu mi dá za pravdu, že nejlepší reklama je doporučení. Ještě lépe, nejlepší reklama je taková, když vaše služby nebo výrobky doporučují lidé svým známým a ti u vás poté nakupují.

Jak ale být na internetu doporučován? Řešení je poměrně snadné a efektivní. Otevřete svůj web sociálním sítím a umožněte vašim návštěvníkům doporučovat váš webový obsah svým kamarádům a známým.
 
Až do masového rozmachu sociálních sítí bylo poměrně těžké, přimět návštěvníky vašeho webu, aby vás doporučovali po internetu dále. Jedním z častých řešení, viditelných u eshopů jsou tzv. ohlasy zákazníků. Většinou u detailu produktu či v kategoriích jsou uveřejňovány ohlasy spokojených zákazníků. Tím e-shop vzbuzuje u nového návštěvníka vyšší důvěryhodnost. Nevýhodou těchto klasických "ohlasů" je jejich anonymita. I když jsou ohlasy pravé a jedná se o reálná doporučení reálných lidí, stejně zřejmě moc nedáte na to, že paní Kovářová z Brandýsu doporučuje Lávový Gril X3. Neznáte jí, takže jí nevěříte. Trochu bohatší e-shopy se tuto nevýhodu pokouší vyřešit doporučením tzv. celebrity (například Mahulena Bočanová a parfemy.cz). Zde mizí problém anonymity, protože celebritu každý dobře zná a je tedy důvěryhodnější než paní Kovářová. Bohužel, kazem na kráse je všeobecné povědomí a tušení návštěvníků e-shopu o tom, že celebrita je samozřejmě placená za to, aby doporučovala daný výrobek.
 
Malou anabází s ohlasy zákazníků se tak dostáváme znovu na začátek k tvrzení, že nejlepší reklama je doporučení od známých a přátel. Sociální sítě poskytují v tomto směru obrovský potenciál pro váš web, a to jak z hlediska zvýšení návštěvnosti, tak z hlediska zvýšení účinnosti. Nejjednoduší řešení, jak váš web otevřit pro sociální sítě, je implementace tzv. sdílecích tlačítek. Jedná se o jednoduché moduly či pluginy, které rádi a zdarma poskytují všechny nejdůležitější sociální sítě v ČR - Facebook, Twitter a nově i Google Plus. Tyto tlačítka umístíte na Váš web, například na konec článku, pod detail produktu či na levou nebo pravou stranu šablony webu. Pokud se návštěvníkovi stránek, váš obsah líbí (produkt, článek, video), jedním kliknutím na kterékoliv sdílecí tlačítko na vašich stránkách doporučí tuto stránku svým přátelům na Facebooku, tzv. "Followerům" na Twitteru či přímo Googlu v případě tlačítka plus 1. Navíc, vy jako subjekt, nemusíte mít ani na jedné z těchto sítí svůj účet.
 
Facebook poskytuje na své stránce pro developery široké množství sdílecích tlačítek. Můžete si vybrat napříkald znamé "Líbí se mi", "Send Button" či "Doporučovací tlačítko". 
 
Velkou výhodou tohoto doporučovacího tlačítka je možnost doprovodného sdělení, které můžete ke stránce, kterou doporučujete, připojit. Nedoporučuji využívat všechny typy Facebookových tlačítek na Vašich stránkách najednou. Návštěvníka byste tím mohli zmást nebo mnohem hůře, otrávit a příjdete tím o potenciální doporučení. Obecně, lidé nejvíce klikají na "Líbí se mi" tlačítko.
 
Googlovské Tlačítko +1 představuje novou funkci, která přihlášeným uživatelům na Google účtu umožňuje doporučovat webové stránky a reklamy přímo ze stránek s výsledky vyhledávání Google prostým kliknutím na tlačítko +1. Toto doporučení se zobrazí všem přihlášeným kontaktům dotyčného uživatele, až budou příště vyhledávat produkty nebo služby, jako ty vaše.
 
Pokud se ptáte k čemu je to dobré, sám Google reaguje přesně ve stylu "nejlepší reklama je doporučení od známého", když ve svém zpravodaji AdWords Insights doslova píše:
 
"Lidé věří doporučením od svých přátel a rodiny více než jiným zdrojům na webu a tlačítko +1 je něco jako pětihvězdičkové ohodnocení vašeho produktu či služby. Osobní doporučení zvyšují účinnost reklam a někdy představují drobné pobídnutí, díky němuž se z potenciálních zákazníků stanou skuteční zákazníci."
 
Tlačítko + 1 má však ještě další, velmi přitažlivou výhodu. Vzhledem k tomu, že aktivitu tlačíka na vašem webu monitorují Google Webmaster Tools, je velmi pravděpobodné, že počet doporučení na stránku bude mít vliv na její pozici ve fulltextovém vyhledávání Googlu, a tedy se jedná o další "SEO faktor" podobně jako například zpětné odkazy, rychlost načítání stránky nebo kvalitu obsahu. 
 
A má smysl Twitter tlačítko?
Má. I když počet uživatelů v Twitteru v ČR je oproti například Spojeným státům naprosto minimální (cca 40 000 aktivních účtů v současnosti), jsou zde velmi aktivní například IT odborníci, novináři či celebrity. Zejména cílová skupina IT odborníků má obecně mnohem větší ochotu sdílet a doporučovat a jejich doporučení na Twitteru, může mít pro váš web opět zajímavý zdroj návštěvnosti. Zdrojové kódy pro Twitter tlačítka naleznete na tomto odkazu. 
Kam mám na svém webu sdílecí tlačítka umístit? 
 
Záleží na typu vašich stránek. Informační portály a blogy umisťují tlačítka na konec článku či zprávy (uživatel si dočte článek a doporučí ho dále). Na eshopech najdete tlačítka většinou u detailu produktu například nad či pod jeho popisem. Další možnost je všechna tlačítka "natvrdo" implementovat do šablony stránek, například na bok pravé (levé) strany, a to tak, aby nenarušovali design webu.
 
 
Zdroj: effectix.com