Vlastníte e-shop nebo webové stránky, které Vám nepomáhají vydělávat tak, jak jste si představovali. Důvodů můžeme zmínit hned několik. Jedna s možností je špatně nastavený a udělaný, nebo dokonce žádný marketing, takzvaně optimalizace webových stránek.
Pro některý eshop je marketing zajímavý na sociálních sítích (móda, zdraví) a pro někoho zase hlavně na výkonnostních kampaních na Google Ads.
A tady se dostáváme k jádru problému. Každý má, byť třeba jednu jedinou konkurenci na internetu, proto je důležité mít kvalitní propracovaný web.
Jaká zvolit klíčová slova? Jak se nenechat penalizovat Googlem? A zvládnete SEO sami nebo byste si měli najmout odborníka? Na tyto a na další otázky se vám v tomto článku pokusím odpovědět. Využiji k tomu svoje zkušenosti z pozice specialisty internetového marketingu, na níž působím již více než 5 let. Nejdřív bych vám ale rád řekl něco k tomu, jestli je optimalizace pro vyhledávače opravdu tak důležitá, jak se to v poslední době stále tvrdí. Pokud vás zajímají praktické příklady z mé praxe, podívejte se do druhé poloviny článku.
Teoretický úvod k SEO
Rozlišujeme několik základních kanálů (zdrojů), kterými mohou na Váš web proudit návštěvníci. Cílem komerčních provozovatelů webů je zpravidla maximalizovat objem relevantní návštěvnosti a tak zvýšit počet zákazníků, kteří danou službu využijí – tedy provedou konverzi. Konverzí je možné myslet zakoupení produktu, zaregistrování se do databáze webu, přečtení článku nebo další akce, které mají uživatelé provést.
K hlavním zdrojům návštěvnosti patří:
- vyhledávače, přirozeně a placeně
- propagace na jiných webech
- propagace mimo internet
Vyhledávače jsem uvedl na první místo, protože pro jejich prostřednictvím získané návštěvníky je charakteristické něco speciálního – hledají to, co vy na svém webu nabízíte. Respektive je to tak, pokud daný vyhledávač poskytuje relevantní výsledky pro uživatelem zadané dotazy. Pro reklamy a výsledky vyhledávání je tak charakteristický vyšší konverzní poměr než pro reklamy zobrazované na jiných webech a v offline prostředí. Důležité ovšem je, aby se výsledky z Vašeho webu zobrazovaly co nejvýše.
Dle studie dat výsledků vyhledávání, která zveřejnila na svém webu společnost AOL, projde 90 % uživatelů, kteří zadali ve vyhledávači určitý dotaz, pouze první stránku výsledků. A nejen to, většina lidí se zabývá pouze výsledky zobrazenými v horní části této strany. Provedl jsem analýzu sekundárních dat a připravil pro vás přehledný graf, který znázorňuje distribuci prokliků ve výsledcích vyhledávání. Jak vidíte, pokud se váš web nezobrazuje mezi prvními výsledky vyhledávání, přicházíte o velkou část návštěvníků internetu, kteří hledají vámi nabízené produkty. Cílem optimalizace pro vyhledávače je zaujmutí co nejvyšších pozic ve výsledcích hledání pro fráze, které jsou pro vás důležité. Úspěšné SEO je možné chápat jako doplněk k placené reklamě ve vyhledávačích, nebo dokonce jako plnohodnotný substitut.