SEO – zajímavé tipy jak (ne)optimalizovat

seo news

Jak optimalizovat nebo optimalizovat – základní principy jsou zde už snad 10let, to se nezměnilo ani v roce 2022.

Mnozí experti vám budou tvrdit, že správná optimalizace pro weby spočívá v tom, že budete poskytovat kvalitní obsah a produkty a lidé potom o vás budou na internetu sami od sebe psát a tak si vašeho webu vyhledávače všimnou a vystřelí ho nahoru bez toho, abyste tomu museli věnovat pozornost.

V praxi je to ale tak, že žijeme v extrémně konkurenčním prostředí a pokud se chcete dobře umisťovat ve vyhledávačích, je efektivní tomu trochu pomoci. Musíte si ale dát pozor, abyste nevyužili techniky, které Google a Seznam penalizují propadem klidně až na padesátou stránku.

Co dělat v SEO?

  • Získávat odkazy z kvalitních relevantních webů,
  • pravidelně aktualizovat obsah webu,
  • psát podpůrný blog,
  • budovat si online autoritu,
  • pomáhat lidem řešit jejich problémy,
  • poskytovat špičkové služby budící pozitivní odezvu,
  • být aktivní v relevantních diskuzích,
  • získat zápisy v respektovaných katalozích firem, ideálně jen oborových.

Co nedělat v SEO?

  • Zapsat web do desítek přeplněných „katalogů“,
  • vložit duplicitní článek do 200 „PR webů“,
  • nakoupit 2000 odkazů během jednoho týdne,
  • získat odkazy z „patičkové“ odkazové farmy.

Vyhledávače weby třídí a řadí dle různých faktorů, k nimž patří i externí odkazy, tedy odkazy z jiných webů. Pokud je nějaká stránka kvalitní, pak na ni obvykle lidé sami od sebe občas odkážou. Pokud tedy chcete napodobit tento přirozený proces odkazování, musíte odkazy tvořit s rozmyslem. Jestliže totiž vyhledávače poznají, že se je snažíte „podfouknout“, nebudou vašemu webu již věřit.

Jakákoliv vaše činnost v oblasti optimalizace pro vyhledávače musí vypadat autenticky. Pokud budete pro váš web získávat odkazy, měli byste tak činit rovnoměrně po delší dobu. Z pohledu Googlu nebude vypadat dobře, když na váš web nikdo nebude odkazovat a najednou, během jednoho týdne, na vás bude mířit tisíc odkazů z podivných webů. Rovněž bude působit podezřele, pokud všechny odkazy budou pocházet například z komentářů. Dalším příklad na první pohled účelného SEO jednání jsou shluky odkazů v patičce. Nebo si snad myslíte, že by webmaster chtěl na nějaký kvalitní web upozornit tím, že by na něj odkazoval z patičky spolu s 20 dalšími zápisy?

Zde se hovoří o takzvaném odkazovém profilu nebo portfoliu. Všechny odkazy, které na určitý web směřují, je možné seskupit do množin podle typu výchozích webů, domén, tematického zařazení a umístění odkazu (článek / patička / postranní blok / odkaz z jedné podstránky / odkaz ze všech podstránek webu – takzvaný sitewide odkaz). Měli byste usilovat o vyvážený profil, čehož dosáhnete diverzifikací odkazů. A nejde jen o rozlišení odkazů dle zdroje. Důležitý je i text, který je součástí odkazu, takzvaná kotva (anchor). Pokud na vás bude směřovat 2000 odkazů z 20 domén, z toho všechny z fráze „půjčky bez ručitele“, pak se vyhledávače mnohdy dovtípí, že se je snažíte podvést. Není totiž běžné, aby lidé ze svých webů na oblíbené stránky odkazovali vždy ze stejné fráze. Někdy dokonce ani žádnou frázi nepoužijí, ale pouze udělají URL „klikatelnou“.

Příklad

Pojďme si ukázat, jak by mohla vypadat skladba kotev odkazů pro web http://www.uspesnyzivotopis.czoptimalizovaný na téma „vzor životopisu“.
Dobrý odkazový profil    – Špatný odkazový profil
5x odkaz z fráze „vzor životopisu“    50x odkaz z fráze „vzor životopisu“
5x odkaz z fráze „životopis – vzor“     
20x odkaz z „http://www.uspesnyzivotopis.cz“     
5x odkaz z „uspesnyzivotopis.cz“     
5x odkaz z fráze „strukturovaný vzor životopisu na uspesnyzivotopis.cz“     
5x odkaz z fráze „profesní životopis“     
5x odkaz z fráze „jak napsat životopis“     

Konkrétně téma „vzor životopisu“ je ve vyhledávačích velice konkurenční, takže pokud byste chtěli, aby se váš web na toto téma zobrazoval na první stránce výsledků, museli byste na SEO pracovat delší dobu. Realistické by bylo vyčlenit si na to opravdu již zmíněný rok, nicméně to záleží na řadě faktorů, jako je například věk a autorita vašeho webu.

Dalším faktorem, který určuje úspěch stránek ve vyhledávačích, jsou i odkazy ze sociálních sítí. Je zdokumentováno, že vytvořením profilu na službě Google+ a odkazováním z této služby na web je možné pozici znatelně zlepšit.

Nestačí použít na webu a v odkazech pouze jednu klíčovou frázi a doufat, že získáme všechny návštěvníky, kteří ji hledají. Jednak bychom neprováděli linkbuilding přirozeně a pak bychom se také připravili o návštěvníky hledající konkrétnější výsledky. Velice znatelné je to v případě produktů, jako je značková elektronika. Určitě někdo bude hledat frázi „lednička“.

Ale také někdo bude hledat „lednička Zanussi“ či dokonce „lednička Zanussi ZRT 18100 WA“. Lidé, kteří hledají vysoce specifické fráze, jsou pro internetové obchody nesmírně žádaní, neboť je pravděpodobné, že již vážně zvažují nákup konkrétního zboží. Mají totiž hlubší přehled o produktech nabízených v dané kategorií a neprovádí jen prvotní průzkum.

Takzvaný „long-tail“, tedy soubor delších frází, byste při optimalizaci webu pro vyhledávače neměli opomenout.

Nicméně v určitých případech skutečně nezbývá, než se zaměřit jen na několik málo klíčových slov, jako tomu je v případě tématu „výsledky Sazky“, tedy takzvaný „short-tail“.